29.3.2011 
maanantai, maaliskuu 28, 2011, 23:22
Rohkaisu on sitä mitä ihmiset tarvitsevat.
Kerro heille heidän hyvistä puolistaan ja
saa heidät kiinni tekemästä asioita oikein,
sen sijaan että jankuttaisit heidän vioistaan.



Jaana Laitinen-Pesola asiantuntija-artikkeli
Henkilöstö – kriittinen menestystekijä


Sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaminen tuloksellisesti ja vaikuttavasti on sidoksissa johtamisosaamiseen. Terveydenhuollon johtamisen tulee olla läpinäkyvää ja perustua olemassa oleviin tietoihin kuntalaisten terveydentilasta ja palveluiden tarpeesta.

Johtamisella vaikutetaan palveluiden saatavuuteen, henkilöstöön ja potilasturvallisuuteen. Tehyläisiä johtajia on sosiaali- ja terveysalalla organisaatioiden joka tasolla ja he johtavat terveydenhuollon muutoksia. He vastaavat omalta osaltaan, että palvelut vastaavat kuntalaisten ja asiakkaita tarpeita. Terveydenhuollon johtamisen merkitys korostuu erityisesti tässä ajassa, kun terveydenhuollon lainsäädäntöä ja rakenteita voimakkaasti kehitetään.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden rajaton kysyntä ja uuden teknologian tuomat entistä paremmat hoitomahdollisuudet voivat hämärtää sitä tosiasiaa, että osaava henkilöstö on keskeisin menestystekijä. Organisaatiomallin ja sen toimivuuden merkitystä ei ole myöskään ymmärretty tarpeeksi. Sosiaali- ja terveysalan toiminnan erityispiirteenä on, että palvelut tuotetaan ja kulutetaan pääosin samanaikaisesti.

Nykyisissä monimutkaisissa ja muuttuvissa toimintaympäristöissä tarvitaan monipuolista osaamista, jota ei kellään yksittäisellä ihmisellä voi olla. Tuottavuuden kannalta tulevaisuudessa entistä tärkeämpiä ovat aineettomat investoinnit; tutkimus- ja tuotekehitys, organisaatiorakenne, henkilöstön osaaminen ja sen kehittäminen sekä työn organisointi ja työssä jaksaminen.

Keskeisiä periaatteita terveydenhuoltoa organisoitaessa tulee olla terveyden edistäminen, väestön terveyserojen kaventaminen, hoidon laatu, potilasturvallisuus, sekä toiminnan vaikuttavuus ja tuottavuus. Organisaation rakennetta ja toimivuutta tulee tarkastella sekä henkilöstön että palvelujen käyttäjien kannalta. Keskeisiä tekijöitä ovat palvelujen saatavuus, muutoskyky, organisaation vetovoimaisuus henkilöstön kannalta sekä viestintä ja tiedonvälitys.

Valtakunnallinen ja alueellinen yhteistyö on välttämätöntä organisaatioiden toimivan työnjaon kannalta. Organisaatioiden kyky vastata muuttuviin olosuhteisiin ja tarpeisiin sekä kehittää vaihtoehtoisia tuotantotapoja on sosiaali- ja terveysalan tulevaisuuden haaste. Uusilla toimintamalleilla tuetaan väestön kykyä ja halua ottaa vastuuta omasta hyvinvoinnistaan. Henkilöstön kannalta vetovoimainen työpaikka mahdollistaa osaamisen kehittämisen, urakehityksen ja työn vaativuuden mukaisen palkkauksen. Muita edellytyksiä vetovoimaiselle työpaikalle ovat terveellinen ja turvallinen työympäristö, henkilön vaikuttamismahdollisuudet sekä työn, vapaa-ajan ja perheen yhteensovittaminen. Tehyn eduskuntavaalisivusto Terveydenhuollon vaalikone

http://www.terveydenhuollonvaalikone.fi/etusivu



Oheen myös asiaa hankintaosaamiseen:
http://hankinnat.fi/k_etusivu.asp?path=1;161;120419

Kommentit